Soihtu ja malja

un_logo_230x230px      

 

Itsenäisyyspäivän jälkimainingeissa keskusteluohjelma A-Talk käsitteli tänään kotimaista äärioikeistoa, ja esille nousi uusnatsistisen pohjoismaisen vastarintaliikkeen ohella myös Helsingissä järjestetty 612-marssi. Osallistujakuntaansa kohtalaisesti kasvattanut soihtukulkue on saanut alkunsa Sarastus-verkkolehden suunnalta, ja porukassa on alusta asti luonnollisesti ollut mukana myös vastarintaliikkeen väkeä. Verkkolehden tuotantoon voi jokainen itse halutessaan tutustua; kyseessä on eräänlainen fasistinen Parnasso-lehti, jonka toimittaja- ja kirjoittajakunta mieltää itsensä huomattaviksi “kansallismielisiksi” intellektuelleiksi. Soihtukulkueet ovat tälle ryhmittymälle ennen kaikkea kiehtova roolileikki, jossa he voivat kuvitella jatkavansa Akateemisen Karjala-Seuran kaltaisten järjestöjen perinnettä, sekä myös jännittävä rituaali, jolla alakulttuuri voi edistää omaa sisäisen yhteenkuuluvuuden tunnettaan. Marssi itsessään on sittemmin siirtynyt sitä varten perustetun 612-yhdistyksen vastuulle. Siihen nähden, että itsenäisyyspäivänä on mielin määrin tuiki tavallisia seppeleenlaskutilaisuuksia, kunniakulkueita ja ilotulituksia, joihin kaikki kansalaiset voivat osallistua yleisönä, niin omaa kilpailevaa soihtumarssia Hietaniemen hautausmaalle voi pitää klassisena esimerkkinä äärioikeiston päätöksestä asettua valtavirran arkisen isänmaallisuuden ulkopuolelle ja käyttää itsenäisyyspäivää ensi sijassa oman identiteettipolitiikkansa välineenä.

Tänä vuonna soihtukulkue meni jokseenkin metsään, sillä osallistujat kokosivat soihtujaan nuotioiksi Hietaniemen hautausmaalla ja onnistuivat vahingoittamaan YK:n rauhanturvaajille pystytettyä muistomerkkiä. Perussuomalaisen puolueen kansanedustaja Ari Jalosen taholta on jo vaadittu asiasta tutkintaa, mistä voi antaa populistipuolueemme edustajalle täyden tunnustuksen. Selvitys toivon mukaan myös toteutetaan. Sarastus-lehti on totta kai jo ehtinyt kirjoittaa aiheesta oman jäljittelemättömän katsauksensa, jossa hautausmaan tapahtumiin suhtaudutaan vitsikkäästi hysteerisen median paisutteluna ja puolustaudutaan hätäpäissään vihjaisemalla, että asialla ovat saattaneet olla kulkueeseen lyöttäytyneet Antifan aktiivit. Vaikka näin olisikin, niin tässä pätee se, mitä ennenkin on sanottu: viime kädessä tapahtuneesta vastaa järjestäjä, tässä tapauksessa 612-yhdistys.

Tapahtuman rekonstruointi ei ole mitenkään hankalaa, sillä 612-kulkuetta seurasi Iltalehden valokuvaaja. Riittää, että asettaa sarjaan kolme kuvaa. Rauhanturvaajien muistomerkin sellaisena, kuin se yleensä on; rauhanturvaajien muistomerkin tämän itsenäisyyspäivän soihtukulkueen jäljiltä; sekä Iltalehden ottaman valokuvan kivipaaden päällä nuotion äärellä istuskelleista hilpeistä kansallismielisistä marssijoista. Viimeksi mainittu valokuva on lehden tietojen mukaan John Palménin ottama, ja toivoakseni sen liittäminen tähän ei ole vastoin copyright-säädöksiä; sen voi katsoa myös edellisestä linkistä aukeavasta artikkelista.

 

 

Kuten kuvasta näkyy, eräs nuotiopiiriläisistä pitää vastarintaliikkeen tunnuksia kaulaliinassaan näkyvästi esillä. Ei tarvitse siis miettiä, minkä vuoksi Petri Tapio Immonen tai Jukka Kansonen kaatuivat Afganistanissa, tai minkä takia monet muut rauhanturvaajat palasivat Suomeen pahasti haavoittuneina tai mielenrauhansa menettäneinä ja itsetuhoisina. Selvästikin sen vuoksi, että heidän uhrauksiansa Yhdistyneiden Kansakuntien palveluksessa kunnioittava muistomerkki voisi palvella leppeänä leirintäpaikkana myhäileville pikku uusnatseille ja muille 612-kulkueen “isänmaallisiksi” itseään kutsuville osanottajille. Mikään ei täydennä suomalaisten reserviläisten maailmanjärjestön hyväksi henkensä uhalla tekemän työn loukkaamista yhtä mukavasti kuin soihtumarssiin kokoontuneiden kiihkokansallisten älykköjen samanaikaiset palopuheet “globalismia” vastaan.

En tiedä, millaisia toimenpiteitä Helsingin poliisi harkitsee ensi vuonna, mutta mikäli Hietaniemen hautausmaata ei voi kulkueelta sulkea, niin ehkä soihtujen takavarikoimista voisi harkita. Tai edes makkaroiden, mikäli niitäkin on nuotiolla paisteltu.

 

Advertisements
This entry was posted in Media, Yleinen and tagged , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

15 Responses to Soihtu ja malja

  1. varjokuva says:

    Sarastuksen kirjoittajat eivät ole itseään mainostaneet huomattiviksi intellektuelleiksi – vaikkakin kirjoittajien joukossa on Jalosta akateemisesti ansioituneempia henkilöitä.

    • Jussi Jalonen says:

      Voit kirjoittaa huoletta omallakin nimelläsi, vallankin jos joka tapauksessa laitat linkin nimimerkkisi yhteyteen. Sarsilan ja Vihavaisen pitemmät ansioluettelot taas eivät muuta tuota hautausmaan ruokotonta tilaa yhtään miksikään.

  2. Asevelisosialidemokraatti says:

    Rauhanturvaajistamme puheenollen. Lieneeköhän perussuomalaisten kansanedustaja Juho Eerola vielä tätä mieltä:

    “Suomi järjestää nyt psykologin palveluja Afganistanista palaaville rauhanturvaajille. Ylen radiouutisten mukaan jatkuva kuolemanpelko aiheuttaa sotilaille mielenterveysongelmia. Omasta kokemuksesta tiedän, että näin varmasti on, mutta mikä pakko sinne Afganistaniin sitten on mennä sitä kuolemaa pelkäämään? Olen tässä asiassa hieman samanlainen, kuin 60 luvun partaradikaalit isilleen, että mitäs läksitte sinne maailmansotaan.

    Toisen maailmansodan veteraanit puolustivat omaa isänmaatamme, eivätkä saaneet psykologin apua mielenterveysongelmiinsa, vaikka varmasti olisivat tarvinneet. En ollenkaan ymmärrä miksi suomalaisten sotilaiden pitää mennä Afganistaniin ja vielä vähemmin ymmärrän sitä, että vapaaehtoisesta kuolemanpelosta pitäisi minun veroeuroillani kustantaa heille vielä mielenterveyspalvelutkin.”

    Jubo toi ilmoille ylläolevan jo ennen ensimmäistä kauttaan, toivottavasti hänen asennoitumisensa on tässä suhteessa muuttunut isänmaallisemmaksi(!?)

  3. Hei
    Tyhminkin kaveri tajuaa että tuo kirjoitus nyt vaan perustuu jonkinlaisiin huhupuheisiin ja olettemuksiin. Jo vähänkin lähempi tarkastelu noista kuvista paljastaa että kivi millä ollaan nuotiolla ei taida olla se muistomerkki, käyn itse kuvaamassa ja etsimässä tuon paikan kunhan muilta kiireiltä kerkiän tuolle puolen helsinkiä.

    Jos aletaan puhua mielenosoitusten/soihtukulkeiden aiheuttamista kuluista niin ehkä olisi aihetta mainita anarkistien “kuokkavieras” mellakointi? jos mietit että mikä niin
    https://fi.wikipedia.org/wiki/Kuokkavierasjuhlat


    Ja jokaisen tämänkaltaisen “ääriliikehdinnän” lasku on ollut vähintään 100 000 €
    kun taas 612 kulkueen kaupungille aiheuttamat siivouskulut on korkeintaan 500€
    Kaikkihan tietää että järjestäjät EIVÄT voi vastata tapahtuma paikalle jääneistä ihmisistä kun tilaisuus on päättynyt?

    FYI otin sivun talteen jos tulee mieleen alkaa syytellä muita vastuuttomasta tieotuksesta tai valehtelusta 😀

    • Jussi Jalonen says:

      Vissiin et sitten huomannut tekstissäni ollutta linkkiä, joka johti vuoden 2013 kirjoitukseeni Tampereen rettelöistä ja paikkojen hajottamisesta? Ei tarvitse saarnata minulle asioista, jotka tiedän muutenkin.

      Soihtujen jäännöksiä paloi nimenomaan tuossa spektroliittisessa maljassa, joka on muistopaaden yhteydessä, joten se on varmaa, että soihtuja siihen on laskettu palamaan. Valokuva on otettu Hietaniemen hautausmaalla; valokuvassa näkyvän kiven muoto täsmää varsin hyvin muistopaateen sikäli että se on samalla tavoin harmahtava eikä esimerkiksi punagraniittia, ja kohoaa samalla tavoin viistossa ylöspäin ja myös kuvassa oleva nuotio roihuaa täsmälleen samassa kohtaa kuin missä spektroliittimalja sijaitsisi muistopaateen nähden. Odottelen mielihyvin kansanedustajan vaatimaa tarkempaa tutkintaa, mutta kuvamateriaali vaikuttaa ainakin minusta riittävän selvältä.

      Sivuja voit ottaa talteen mielin määrin, ja hauskaa valokuvaamista Helsingissä.

      • Jussi Jalonen says:

        Nota Bene, kulkueeseen osallistunut Junes Lokka on nyttemmin todennut, että spektroliittimalja oli “alusta, johon soihdut kerättiin, ei hauta”, ilmeisestikin täysin tajuamatta, että malja oli osa muistomerkkiä.

        Mainittakoon vielä lisäksi, että Iltalehden valokuvassa näkyy paitsi Kansallisen Vastarinnan tunnuksella koristettu kaulaliina, myös samanlainen Suomen lipuilla varustettu kasvohuivi, jollaista Jyväskylän kirjastopuukotuksesta tuomittu henkilö käytti oikeudessa.

        Olettamuksesi maksimissaan viidensadan euron kustannuksista kaipaa hieman tarkennusta. Sopii pitää mielessä jo pelkkien graffitien pesemisen kustannukset, ja soihtujen palojäljet ovat sitäkin pahempia. Lisäksi, kun nyt ehdon tahdon haluat verrata tapausta anarkistirettelöissä särjettyihin ikkunoihin ja pankkiautomaatteihin, niin ne on helppo korjata. Ne ovat massatuotettua yhdenmukaista tavaraa; niissä ei ole mitään ainutlaatuista, mitä ei voisi vaivatta paikata ilkivallan jälkeen. Sen sijaan muistomerkki on kulttuurihistoriallisesti arvokas taideteos, johon sen veistäjä on uhrannut työnsä ja ajatuksensa. Kun se on tärvelty, niin se on pahimmillaan tärvelty iäksi. Tämän luulisi olevan päivänselvä asia etenkin järjestäjätaholle, joka toitottaa niin auliisti “traditionalismista”.

        Mitä tulee kommenttiisi, että järjestäjäosapuoli ei voi vastata osallistujien teoista tilaisuuden päättymisen jälkeen, niin järjestäjäosapuolella olisi ollut kaikki mahdollisuudet estää vastarintamiesten osallistuminen kulkueeseen. Sen sijaan 612-yhdistyksen varapuheenjohtaja totesi vain “meille on aivan sama, tuleeko vaikka kuu-ukkoja”.

  4. Kalle L. says:

    Se kommentti menee muuten kokonaisena näin:

    “– Meille on aivan sama, tuleeko vaikka kuu-ukkoja. Tämä on vapaa maa.

    Marinin mukaan ainoa edellytys soihtukulkueeseen osallistumiseen on, että osallistujat noudattavat ennalta annettuja käyttäytymissääntöjä, ja jättävät poliittiset tunnukset kotiin.”

    Tuollainen kontekstista irroittaminen ja lainauksen tahallinen vääristely vievät uskottavuutesi historiantutkijana. Syystäkin voi kyseenalaistaa moraalisi myös tieteellisen työn parissa.

    • Jussi Jalonen says:

      “Tämä on vapaa maa” -kohdan jättäminen pois merkitsi mielestäsi kommentin vääristelyä? Mene nyt jo gehennaan.

      Huomattakoon, että tuo virke esitettiin Marinin taholta vastauksena kysymykseen, jossa tiedusteltiin vastarintaliikkeen jäsenten osallistumista 612-kulkueeseen. Sellaisenaan siteerasin sen sisältöä täsmälleen kuten se oli, vääristelemättä yhtään mitään. Marinin suhtautumista voi pitää aika lailla sinisilmäisenä, kun kyse on mellakoihin ja julkisiin järjestyshäiriöihin osallistuneesta liikkeestä, joka sivuillaan jakaa aktivistipisteitä rettelöinin perusteella ja jonka jäsen on epäiltynä henkirikoksesta. Selvää on sekin, että osallistujat _eivät_ noudattaneet “ennalta annettuja käyttäytymissääntöjä”, eikä niitä poliittisia tunnuksiakaan kotiin jätetty. Tämä ei ole jälkiviisautta; vähänkään hereillä oleva ihminen olisi vastarintaliikkeen tähänastisten näyttöjen perusteella osannut aavistaa, että asiat eivät välttämättä suju parhaalla mahdollisella tavalla.

      Uskottavuuden menettämisestä ja moraalista voit lässyttää mitä huvitat. Minä teen työni, enkä ole siitä moitteita saanut. Omalla ajallani sanon asiat maailman menosta, kuten ne ovat. Tässä tapauksessa kuulut itse niihin, jotka väsäilevät apologioita, tuohtuvat kakaramaisesti kun oman jengin ulkopuoliset kertovat heille suorin sanoin miltä asiat ulospäin näyttävät, ja alkavat sen jälkeen viskoa apinoiden tavoin rapaa näiden arvostelijoiden päälle, aina työ- ja yksityiselämää myöten.

      • Jussi Jalonen says:

        Olisi muuten kyllä repäisevän hauska kuulla, millä tavalla ajankohtaisten asioiden kommentointi vähentää uskottavuuttani tai moraaliani 1800-luvun tsaarinajan sotaretkistä tai Summan taistelusta kirjoittavana historiantutkijana. Saa havainnollistaa, jos kapasiteetti riittää.

  5. Kalle L. says:

    Vapaa maa ei ollut se pointti. Pointti on seuraavassa lauseessa. Jättämällä sen pois muutit koko kommentin merkityksen.

  6. Kalle L. says:

    Vapaa maa ei ollut se pointti. Pointti on seuraavassa lauseessa. Jättämällä sen pois muutit koko kommentin merkityksen. Varmaan itsekin ymmärrät sen?

    • Jussi Jalonen says:

      “Seuraava lause” ei ollut suora sitaatti, vaan Ylen muotoilu siitä, mitä Marin oli sanonut. Sen jättäminen pois ei muuttanut sisältöä yhtään mitenkään, mutta näköjään nyt haluat piestä suutasi jostakin. Ylempänä selostin jo juurta jaksain, miten Marinin kommentti kertoo lähinnä lausujansa sinisilmäisyydestä, piittaamattomuudesta ja kykenemättömyydestä ennakoida äärioikeistoliikkeen toimintaa, mutta selvästikin itse aktiivisesti kieltäydyit ymmärtämästä tätä. Tämä ei yllätä minua.

      Muuten, jos nyt haluat niin kovasti täyden kontekstin ja jos mielestäsi pienenkin osan jättäminen pois on vääristelyä, niin lisääpä saman tien mukaan siellä jatkona oleva pitkä kappale kaikkine virkkeineen, joista voin kursivoida olennaiset kohdat lukemistasi varten:

      “– Kulkueen ainoa funktio on kunnioittaa edellisten sukupolvien työtä. Toivotamme tervetulleeksi kaikki isänmaallisina itseään pitävät suomalaiset.

      Tervetulleiksi lukeutuvat myös Suomen Vastarintaliikkeen jäsenet, vaikka pohjoismaisten uusnatsien pyrkimyksenä onkin yhdistää Pohjoismaat kansallissosialistiseksi tasavallaksi.

      Eikö tämä ole isänmaallisuuden kanssa ristiriitaista?

      – Minun on vaikea vastata kenenkään puolesta. Olisin toimittajana enemmän huolestunut siitä, että anarkistit tavoittelevat nykyisen hallitusmuodon tuhoa. He pyrkivät väkivallalla rajoittamaan toisten ihmisten kansalaisoikeuksia. Mielestäni se on terroria, Marin vastaa.”

      “Minun on vaikea vastata kenenkään puolesta” on taitavin julkinen käsien peseminen sitten prokuraattori Pilatuksen, ja huomion kääntäminen anarkisteihin on vanha trikki. Väkivaltaa nähtiin tietysti tälläkin kertaa suljetun poliisiauton sisällä rautoihin pistettyä ruotsalaista uusnatsia kohtaan, mutta asialla ei ollut anarkisti, vaan jäsenkirjavasemmistolainen, ja pahoinpitelyn kohteeksi joutunut uusnatsi on esitellyt ylpeänä ruhjeitaan taistelussa saatuina sotahaavoina. Sen sijaan julkista paikkojen tärvelemistä esiintyi vain 612-kulkueen toimesta, ja Hietaniemen hautausmaalla ei ole oltu siitä tyytyväisiä.

      • Kalle L. says:

        Selittely näköjään vain pahentaa asemaasi. Seuraavaksi tarvitset näköjään apua sen toisen kätesi ristille naulaamisen kanssa. Sen toisen kun onnistuit jo itse naulaamaan.

        Tyhjät tynnyrit näyttävät kolisevan edelleen eniten.

        Onnea apurahapummaukseen. Jossain vaiheessa sitä tarvitset.

      • Jussi Jalonen says:

        Tämä viimeisin Kalle L:n kommentti on varmaan verkkomaailman vastine sille, kun suuttunut teini viskaa lenkkitossunsa boolimaljaan.

        Psykologinen projektio jatkuu sekin perinteiseen tapaan. Viittausta “apurahapummauksista” ei oikein voi tarkastella muutenkaan, kun pitää mielessä että viimeisin sanomalehtien otsikkoihin noussut apurahapummi oli se muuan 612-marssin primus motor Kordelinin säätiön apurahansa kanssa. (Se toki muistettakoon, että säätiön päätettyä hänen apurahastaan se oli myös myönnettävä.)

  7. Ville Leskinen says:

    Alimmassa kuvassa vasemmalla näyttäisi olevan Jesse Torniainen. Vastarintaliikkeen huivin lisäksi huomio kiinnittyy hanskoihin, joiden käyttötarkoituksesta ei liene epäselvyyttä.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s